«Волгонефть-212». Фото ілюстративне з відкритих джерел
Ефект від військових дій в акваторії Азовського та Чорного морів є надзвичайно шкідливим.
У Керченській протоці 15 грудня сталася аварія з двома російськими нафтовими танкерами «Волгонефть-212» і «Волгонефть-239».
Зараз мазут досягнув суходолу рф у місті Анапа. Проте частина нафтопродуктів залишилась у затонулій частині судна — поступово мазут рухається до відкритої акваторії Чорного моря.
Про це повідомляє Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.
Український науковий центр екології моря змоделював на 23-29 грудня 2024 року шлях розповсюдження нафтопродуктів у Чорному морі.
«За попередніми розрахунками та відповідно до наявної інформації УкрНЦЕМ, яка підтверджує результати попереднього моделювання, мазут досяг суходолу рф аж до м. Анапа. Але, як показують супутникові знімки, частина нафтопродуктів залишилась у затонулій частині судна та поступово вивільняється у морську воду.
Основні результати свідчать про те, що мазут продовжує витікати із затонулого судна, забруднюючи Керченську протоку та узбережжя Криму. Проте спостерігається поступове переміщення забруднення у східному напрямку, до відкритої акваторії Чорного моря», — йдеться у повідомленні.
23 грудня пляма мазуту концентрується в районі Керченської протоки. У наступні дні мазут під впливом вітрових умов і течій почне поступово розширюватися.
За даними УкрНЦЕМ, до ключових загроз у цей період можна віднести забруднення прибережних природоохоронних територій України, зокрема територій Опукського природного заповідника та ландшафтного парку «Мис Такиль» в Криму.
З 25 грудня через зміну синоптичної ситуації прогнозується поступовий рух нафтопродуктів у північно-західному напрямку. Це ймовірно створить потенційну загрозу досягнення мазутом південного узбережжя Криму. Надалі мазут може знову поширитися на північ від точки, де затонуло судно, у напрямку Азовського моря, що підтверджується результатами моделювання на 27–29 грудня.
Мазут, який витікає з російських танкерів «Волгонефть 212» та «Волгонефть 239», що зазнали аварії в Чорному морі, призведе до загибелі морських мешканців — риби, дельфінів та водоплавних птахів. Про це в етері Київ 24 заявила голова Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко.
За її словами, ефект від військових дій в акваторії Азовського та Чорного морів є надзвичайно шкідливий, від нафтопродуктів першочергово гинуть морські мешканці — дельфіни, водоплавні птахи тощо.
«Є факти руйнування танкерів і ці танкери перевозили нафтопродукти. Розлив нафти й інших нафтопродуктів, зокрема мазуту, що вже є підтвердженим фактом з боку рф, спричиняє негативні наслідки для навколишнього середовища, якщо вони потрапляють в морську воду. Тим більше — в прибережну смугу», — наголошує фахівчиня.
Вона пояснила, що зараз уже нафта розлилася, та мазут у вигляді маслянистої емульсії покриває плівкою морську воду, також ця речовина вже є й на березі. За словами Тимочко, під вплив потрапляють птахи тому, що мазут, плівка покривають їхнє пір’я, не дають можливості піднятися в повітря й вони гинуть в морі або на березі:
«Цей ефект від військових дій в акваторії Чорного та Азовського морів є надзвичайно шкідливим».
Російський науково-екологічний центр порятунку дельфінів «Дельфа» писав, що під час шторму 22 грудня частина мішків, куди збирають пісок із мазутом після аварії російських танкерів у Керченській протоці, віднесло назад у Чорне море.
Зоозахисни фіксують масовий викид морських мешканців на берег. За їхніми даними, у Новоросійську в Алексино (60-70 км від Анапи) знайшли 8 свіжих тіл азовок (дельфінів): 6 на березі, 2 у воді без зовнішніх видимих слідів мазуту. А в Станиці Благовіщенській знайшли азовку за слідами мазуту, яка загинула декілька днів тому.
Всього з 15 грудня 2024 року до 22 грудня зафіксовали смерть 10 азовок — причиною може бути розлив мазуту.
Сніжана БОЖОК