«Ключовою ідеєю є внутрішня сила людини», — Катерина Курман про балет «Аліса в Задзеркаллі»

Фотосесія до вистави. Фото: Андрій Харченко

30 листопада театр «Київ Модерн-балет» представить у столиці постановку за відомим твором Льюїса Керрола.

У центрі нового балету — захопливі пригоди Аліси в чудернацькому світі підліткових мрій, де вона зустрічає Королев, Капелюшника та інших казкових персонажів. Дівчина шукає, хто вона та яка її ідентичність, пізнає себе через інших. Світ навколо змінюється — незмінним лишається любов Аліси до життя, жага до пізнання, яку в танці передасть артистка балету Софія Гусєва.

Над виставою працювала творча група. Український композитор Іван Гаркуша (John Hope) написав музику, художник костюмів Дмитро Курята розробив новаторське бачення сценічних образів, а цікаві декорації створив сценограф Данило Василенко.

Катерина Курман. Фото: Kyiv Modern-Ballet

Детальніше про постановку «Вечірньому Києву» розповіла хореографка Катерина Курман.

— Розкажіть, як виникла ідея поставити саме «Алісу в Задзеркаллі»? А не, наприклад, «Алісу в Дивокраї».

— Ідея поставити балет за «Алісою в Задзеркаллі» не була моєю власною ініціативою. Одного разу мені подзвонив Дмитро Кондратюк, який є куратором цього проєкту, й сказав, що має пропозицію, від якої я просто не зможу відмовитися. На той момент я перебувала в Одесі, і заінтригована запитала, в чому справа. Дмитро сказав: «Ми ставимо Алісу.» Я відповіла: «Погнали!»

Того ж вечора, покидаючи Одесу, отримала у подарунок від знайомого дві книги — «Аліса в Дивокраї» та «Аліса в Задзеркаллі». Це було чистий збіг, але в той момент я відчула, що це знак долі, і я просто зобов’язана взятися за цей проєкт. Тому вибір «Задзеркалля» був не випадковим — цей твір ніби сам знайшов «Київ Модерн-балет».

Чому саме «Аліса в Задзеркаллі»? Як на мене, цей твір є більш актуальним для нашого часу. Він досліджує теми внутрішніх трансформацій, розриву між реальністю та фантазією, що особливо резонує з сучасною людиною, яка шукає себе в постійно мінливому світі. Ця історія відкриває більше простору для глибоких роздумів і символічних образів.

Сцена з балету «Аліса в Задзеркаллі». Фото: Kyiv Modern-Ballet

— Яка основна ідея цієї постановки, яка вам відгукується?

— Головний акцент у цій постановці я б зробила на внутрішній подорожі Аліси. Її прагнення знайти своє місце у світі — це те, що резонує мені найбільше. Вона шукає заземлення, тобто бажає віднайти внутрішній спокій і відчуття належності. Світ, в якому вона опиняється, є викривленим і неоднозначним, що відображає нашу реальність, де немає чітких меж між чорним і білим, де багато відтінків сірого. Ми самі формуємо цей світ своїми діями та думками, і в наших руках є сила творити те життя, яке ми хочемо.

Крім того, ключова ідея балету — це внутрішня сила людини. Кожен із нас здатен подолати всі труднощі на своєму шляху, але спершу треба перемогти самого себе, навчитися керувати своїми страхами та знайти гармонію в цьому хаотичному світі. Це саме те, що Аліса намагається зробити у своїй подорожі, і це робить її історію такою актуальною для кожного з нас.

— Які особливості хореографії? Як йдеться в описі, кожен танцювальний елемент не просто відображатиме дію, а служитиме візуальною метафорою для розкриття глибинних психологічних станів героїв.

— Так, кожен персонаж є унікальною особистістю, і ця особистість має два виміри — реальний і уявний, як їх бачить Аліса. Ці дві версії одного і того ж героя можуть кардинально відрізнятися, і саме це стало для мене ключовим елементом у пошуках хореографічної мови. В реальному світі персонаж наділений певними якостями, але в уяві Аліси вони трансформуються, набуваючи іншого значення. Моє завдання полягало в тому, щоб через танець передати ці внутрішні зміни.

Наприклад, у нас є Вчителька — складний персонаж, у якого, можна сказати, є роздвоєння особистості. В реальності вона вчителька, але в уяві Аліси вона одночасно стає і Білою, і Червоною Королевами. Біла Королева — це втілення мудрості, контролю та доброти, тоді як Червона — пристрасть до влади. Виклик полягав у тому, щоб через рухи тіла відобразити ці дві протилежні сутності в одному персонажі. Так ми знайшли хореографічну лексику, яка відображатиме це роздвоєння, граючи на контрастах і перетвореннях між цими образами, що існують у свідомості Аліси.

Фотосесія до балету. Фото: Андрій Харченко

— Яких знакових героїв твору, окрім Аліси, ми побачимо в балеті?

— Капелюшника, хоча його образ буде дещо іншим. Також на сцені будуть Круть і Верть, Біла і Червона Королеви. Залишиться й Гусінь, але ми додали до її образу нових персонажів — Посіпак, що допоможуть розширити роль цього героя.

Що стосується Кролика, ми вирішили не включати його до постановки. Ці зміни дозволили нам глибше заглибитися в окремі аспекти історії та привнести нові візуальні та драматичні рішення, зберігаючи при цьому дух оригінального твору.

— Ви є автором лібрето, а музику до балету написав Іван Гаркуша. Як відбувалася ваша взаємодія, які були ваші побажання?

— Наше співробітництво з композитором Іваном Гаркушею відбувалося як онлайн, так і офлайн. Ми постійно на зв’язку, і бувало, що писали музику навіть пізніми вечорами в режимі реального часу.

Одним із найбільших плюсів є те, що Іван дуже індивідуально підходить до кожного персонажа. Він глибоко досліджує психологічний образ кожного героя, шукаючи унікальний звук, який би відображав його внутрішній стан. Це дозволяє музиці не просто супроводжувати дію, а повноцінно передавати емоції та глибину кожного персонажа.

Перша дія балету була складною, бо кожна музична композиція повинна нести сюжет. В одній дії може бути п’ять чи шість окремих історій, і кожна з них вимагає чіткого музичного вираження. Це непросто — створити музику, яка водночас буде зрозумілою, глибокою та відповідною до психологічного стану героїв.

Музика, яку пише Іван, — це сучасна українська електронна музика, що робить нашу постановку особливо цікавою й актуальною. Вона найбільше схожа на самих персонажів, на їхні світи та емоції. Це музика, що відображатиме те, що ми хочемо передати на сцені — і я, як автор лібрето, і Іван, як композитор.

Репетиції балету. Фото: Катерина Мартинова

Репетиції балету. Фото: Катерина Мартинова

— Розкажіть детальніше про сценографію. В оригінальному творі присутня шахівниця. Чи простежується ця або інші символи у вас в балеті?

— Сценографія нашого балету побудована навколо образу лабіринту — лабіринту уяви, фантазії та внутрішнього світу. Це метафора того, що наша свідомість часто створює складні та заплутані маршрути, через які нам потрібно пройти, щоб зрозуміти себе. Лабіринт є центральним символ усього дійства, і він відображає подорож Аліси через її внутрішні конфлікти та пошук відповіді на питання «Хто я?»

Що стосується шахівниці, то друга дія дійсно відсилатиме до образу «шахової дошки», де кожен герой веде свою «гру». На цьому етапі Алісі необхідно перемогти зовнішні та внутрішні обставини, щоб перемогти партію й стати «королевою» — але королевою внутрішнього спокою, впевненості та світла. Це буде своєрідна боротьба за власне місце у світі та гармонію всередині себе.

Репетиції балету. Фото: Катерина Мартинова

Репетиції балету. Фото: Катерина Мартинова

— Це ваша перша велика постановка для Kyiv Modern-Ballet. Що для вас є найскладнішим у роботі над нею, які виклики?

— Найбільшим викликом для мене є постійне протистояння самій собі. З кожним днем, коли наближається прем’єра, викликів стає все більше. Мозок постійно працює в режимі пошуку рішень, що, з одного боку, дуже цікаво, але з іншого — вимагає величезної концентрації.

Одним із найскладніших аспектів стала робота без готової музики. Часто нам доводилося створювати хореографію, коли музика ще в процесі написання. Я знаходила референси, шукала музику, яка може передати настрій персонажа чи сцени, і ми ставимо танець. Потім, коли з’являлася остаточна музика, яка писалася на основі відео з наших репетицій, доводилося накладати танці на музику. Це подвійна робота, адже інколи нова музика змінює сприйняття, і деякі моменти потребують корекції, доопрацювання або навіть повного перероблення. Цей процес міг уповільнювати роботу, але він також відкривав нові горизонти для творчості, і це захоплює.

Ще одним викликом стала адаптація — як артистів до мене, так і моя до них. Проте, якби не артисти, цей проєкт не був би можливим. Вони чудові, і їхня віддача надихає.

З практичних труднощів можна виділити роботу з декораціями. У нас великі, масштабні декорації, але, на жаль, ми маємо можливість працювати з ними лише чотири рази через обмежений доступ до сцени МЦКМ. Це додає тиску, але водночас мотивує нас максимально ефективно використовувати час, коли ми на сцені.

Фотосесія до балету «Аліса в Задзеркаллі». Фото: Андрій Харченко

Балет на дві дії «Аліса в Задзеркаллі»

Коли: 30 листопада о 18:00
Де: МЦКМ «Жовтневий», Алея Героїв Небесної Сотні, 1
Вартість квитка: 190-690 грн.

Читайте також:

  • Героями історії є люди, які живуть в колонії та мусять взаємодіяти з імперією, — Дмитро Весельський про «Оргію» та інші прем’єри Малого театру. Директор-художній керівник Малого драматичного театру розповів про прем’єри цього сезону, навчальні курси та просвітницькі проєкти, а також про сучасного глядача та готовність закладу до відключень.

Марія КАТАЄВА

Джерело

Рейтинг
( Пока оценок нет )
PRO-KYIV.in.ua