Фото: Сергій Мазураш галерея «Imagine Point»
Впродовж останніх років Петро Сметана та Володимир Семків присвячують свої мистецькі твори новій українській дійсності, моделюючи мистецьку мову, яка описує наш шлях крізь попіл сьогодення до майбутнього пейзажу віри.
Нещодавно у великій залі галереї «Imagine Point» розпочався новий проєкт «Найтемніша ніч перед світанком», де представлені мистецькі твори Петра Сметани та Володимира Семківа.
На думку митців, нинішня експозиція є лише епізодом великої розповіді про середовище, в якому люди іноді опиняються вимушено.
Однак вони обирають для себе залишатися там, де краєвид не є окресленим та невизначеним, а те, що вони бачать та люблять опиняється під загрозою знищення та докорінних змін. Тож у своїх роботах, автори моделюють новий простір, споглядаючи реалії сьогодення.
Артпроєкт розповідає про невизначеість реалій сьогодення. Фото: галерея «Imagine Point»
Фрагмент експозиції. Фото: галерея «Imagine Point»
«На масштабних полотнах Петро Сметана і Володимир Семків зображають дії, які можуть відбуватися навіть на одному квадратному сантиметрі. Вони пропонують погляд крізь мікроскоп, демонструючи матеріали зі шрамами від механічної обробки, які є результатом окиснення — відходи від розпаду, що дають початок новому життю», — зауважують в галереї.
На думку мистецтвознавців, у картинах Петра Сметани ірраціональне виглядає звичним, а не проявляється в фантастичних обставинах. Все ледь зміщено відносно реальності: експресивно розставлені координати, змінені звичні погляди на час і простір. Ірраціональним стає сам погляд на світ, який неможливо розумно і логічно пояснити.
«Відчуття таке, ніби витончені, стрункі обриси споруд з урбаністичних пейзажів Петра Сметани миттєво розпалися, розтеклися на полотні, перетворюючи краєвид на згусток темряви. Це наше відчуття життя, коли простір і довкілля можуть будь-якої миті бути знищеними або зміненими до невпізнаваності…”- характеризує творчість Петра Сметани мистецтвознавець Григорій Чубай.
На відкриття експозиції завітало чимало шануальників сучасного мистецтва. Фото: Сергій Мазураш галерея «Imagine Point»
Сажа, залишки горіння хатнього вогнища, яке колись зігрівало рідний дім і створювало відчуття безпеки та затишку, але тепер є вразливим і приреченим на руйнування будь-якої миті, буквально сплавлена з фарбою і закріплена на полотнах Петра Сметани. Так народився новий світ існування у його новій серії робіт.
На думку кураторки проєкту Марини Афанасьєвої, у роботах митця максимально сконцентрованими у найвищій напрузі чорними субстанціями — елементами матерії в усіх формах її руху — вже проглядають мінливі перламутрові переливи, з’являються просвіти сірого і білого, проблиски золотавого. Це зародження майбутнього світанку, який обов’язково настане після найтемнішої ночі.
В експозиції поєднуються скульптура Володимира Семківа та живопис Петра Сметани. Фото: галерея «Imagine Point»
Кураторка виставки розповідає, що мистецький проєкт яскраво доповнюють скульптури Володимира Семківа з дерева. З цим матеріалом митець почав працювати у 2020 році.
«Зробив одну скульптуру, коли ковід почався, — розповідає він, — тоді поїхав до батьків через карантин, там був пеньок, і я з нього щось вирізував. І так пішло потрохи… Особливо взимку, коли в майстерні холодно. По-перше, грієшся різьбою, по-друге, пічку можна палити тими залишками», зізнавався тоді Володимир Семків.
Також автор підкреслив, що деревом, як матеріалом він захопився після декількох артпроєктів, пов’язаних з творчістю генія сакральної барокової скульптури скульптором XVIII століття — Йоганом Георгом Пінзелем.
«Саме у діалозі з ними стилістично архаїзовані, часом близькі до народного наївного різьбярства, до мистецтва ар брют, але водночас авангардні, надсучасні роботи Володимира Семківа сприймаються напрочуд органічно», — стверджують мистецтвознавці і критики.
Володимир Семків розповідає, що спершу він ставився до нового захоплення дещо легковажно, адже мав доволі великий досвід роботи з монументальною скульптурою у камені та бронзі.
«Але робота над твором в такому «серйозному» матеріалі тривала довго, і з’являлося відчуття, що ти вже «твір переріс давно, але треба закінчити, бо почав», — переконаний митець.
Пан Володимир підкреслює, що працюючи з деревом він намагається творити ескізно, що дозволяє йому натхнення, не встигнувши охолонути до задуму.
«Таке мистецтво виходить емоційним та переконливим», — вважає скульптор.
Також Володимир Семків зазначив, що завжди приділяє велику увагу матеріалу з яким працює.
Виставка триватиме до 7 грудня. Фото: галерея «Imagine Point»
«Людина і дерево, людина і природа — це спільний простір, основа існування. Ми є живими, а отже, природними, нас так само випалює від емоцій та переживань, страждає наше фізичне тіло…», — розповідає він.
Скульптор також розповів, що не зрубує дерева для створення власних робіт, а використовує лише ті, які були вже сухими, зламаними вітром чи зрізаними.Скульптури з експозиції «Найтемніша ніч перед світанком», створені переважно з липи, лише одна — з модрини зі Стрийського парку.
Митець переконаний, що особливе значення має деревина, що стала новим об’єктом через травму, пройшовши трансформацію від завершення свого життя до нових значень.
«Правда матеріалу пошрамована механічною обробкою і залишена стояти на постаменті. Ці форми висловлювань є актом архівації стану, в якому ми перебуваємо, і намагаємося жити далі зі своїм вимушеним досвідом», — наголошує Володимир Семків.
Також у галереї «Imagone Point» наголошують, що нинішній артпроєкт, присвячений нашій новій дійсності, вже став вагомою подією у культурному житті Києва. А перші відвідувачі артпроєкту залишилися враженими глибиною робіт Петра Сметани та Володимира Семківа. Їхня здатність передавати складні емоції та сенси через мистецтво викликала захоплення та роздуми у кожного, хто мав можливість побачити їхні твори.
Виставка «Найтемніша ніч перед світанком»
Коли: до 7 грудня, середа-неділя: 12:00-19:00
Де: Голосіївський проспект, 86/1,
Вхід вільний.
До теми: приховане, мовчазне і майже невидиме: у Києві відкрили нову виставку.
Тетяна АСАДЧЕВА