Фото: Тетяна Асадчева
Живопис цього митця — це не лише яскраві фарби та експресія, а й таємна система знаків, що розмовляє з глядачем через деталі та символи.
Нещодавно в «галереї Vakulenko Art Consulting» розпочався новий мистецький проєкт «Бурлюк. Символи». В експозиції можна побачити понад 30 рідкісних творів знаменитого художника, які зберігалися у приватних колекціях.
Художник, поет, мислитель — Давид Бурлюк належав до найяскравіших постатей авангардного мистецтва початку XX століття. Митець родом з Харківщини та пройшов шлях від селянських пейзажів до міжнародного визнання в Європі, Японії, США, активно експериментуючи з формою, кольором, технікою й художньою мовою.
В експозиції представлені твори з приватних колекцій. Фото: Тетяна Асадчева
Бурлюк був не лише новатором у мистецтві, а й вражав своєю працездатністю. Ще під час навчання в Одесі, у двадцятирічному віці, він лише за три місяці канікул створив понад 350 етюдів — малюючи по 12 годин на добу.
У галереї розповідають, що мистецький проєкт «Бурлюк. Символи» фокусується на глибокій символіці творчості видатного митця, де кожне полотно це не просто зображення, а зашифроване послання, що очікує прочитання.
Картини митця сповнені таємних символів і знаків.Фото: Тетяна Асадчева
«Птахи, люльки, квіти, човни, собаки, мушлі, пляшки — ці образи повторюються, перетворюючись на візуальні коди, що втілюють алюзії, спогади, внутрішні меседжі художника. Серед представлених робіт є натюрморти, морські й сільські пейзажі, сцени з побуту, що демонструють багатогранність його образного мислення», — розповідають у галереї.
За їхніми словами, полотна художника завжди приховують глибший зміст, розкриваючи внутрішній світ митця крізь деталі, мотиви, повторювані образи.
Наприклад, люлька на картинах Бурлюка є алюзією на козацьке минуле, символ мудрості, спокою, філософського погляду на життя. Вона з’являється як жест, поза, стиль, а іноді — іронічний акцент, що підкреслює непокірний характер художника.
Фото: Тетяна Асадчева
Птахи у його картинах є проявами руху, свободи, уяви. Їхня присутність: від горобців, що тримають зв’язок із селянською буденністю, до фантастичних створінь, що символізують злет за межі реального — завжди додає композиціям динаміки.
«Око — один із найбільш автобіографічних мотивів у його роботах. Втративши праве око ще в дитинстві, Бурлюк перетворив цей фізичний досвід на мистецьку метафору. Око в його живописі — це не просто символ уважності чи всевидющості, а знак художнього зору, інтуїції, здатності бачити глибше, ніж інші», — розповідають куратори проєкту.
Квіткові композиції Д.Бурлюка. Фото: Тетяна Асадчева
Також у багатьох своїх творах митець зображав човни, як символи подорожей, пошуків та власних мандрів людини, яка перетинала кордони.
«Часто на картинах художника присутні також квіти. Це особливий символ, що у Бурлюка не лише декоративний. Це образ стійкості, краси посеред хаосу, спогад про втрачене й віднайдене. Його букети є завжди яскраві, емоційні, ніби закодовані листи про життя, що продовжується, попри все…» — зазначають у галереї.
На думку кураторів проєкту, саме ці знаки і утворюють систему, в якій кожен елемент не лише доповнює картину, а й веде з глядачем мовчазний діалог.
Виставка триватиме до 27 липня. Фото: Тетяна Асадчева
Виставка «Бурлюк. Символи» запрошує вдивлятися, розпізнавати, відчитувати ці приховані сенси, знаходячи у них нові змісти.
У галереї наголошують, що цей проєкт покликаний підкреслити українське походження Давида Бурлюка, митця, чию спадщину довгий час намагалися привласнити інші культурні наративи.
Художник завжди відкрито заявляв про свою українську ідентичність, і виставка має на меті зміцнити його присутність в українському мистецькому дискурсі.
Виставка «Бурлюк. Символи»
Коли: до 27 липня, середа-неділя: 11:00 — 19:00 (понеділок і вівторок — вихідні)
Де: вулиця Костьольна, 8
Вхід вільний
До теми: «Хвилі» Миколи Кривенка: у Києві демонструють виставку неперевершеного майстра абстракції.
Тетяна АСАДЧЕВА