Зірка світової сцени Андреас Шолль та учасники фестивалю KYIV BAROQUE FEST-2024. Фото: Руслан Сигаєвський/ Національна філармонія України
Ця міжнародна мистецька подія об’єднала поціновувачів ранньої музики, надавши їм можливість зануритися у барокову спадщину, розширивши власні творчі горизонти.
Нещодавно у Національній філармонії України проходив перший міжнародний фестиваль «KYIV BAROQUE FEST-2024», перетворюючи наше місто на справжній центр ранньої музики.
Масштабний культурний захід організований Національною філармонією України у партнерстві з Open Opera Ukraine та Національним будинком музики. На думку організаторів, однією з ключових його ідей є посилення та оприявнення взаємозв’язків між Україною та іншими європейськими та світовими культурами.
У листопаді Колонна зала Національної філармонії перетворилася на справжній центр барокової музики. Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фестиваль відкрився 14 листопада концертом La mystérieuse (Modérément), де суперзірка світової ранньої музики Жан Рондо виконував відомі для клавесина, що належать до французької традиції XVII–XVIII століть.
Впродовж дев’яти днів фестиваль пропонував відвідувачам насичену програму, включаючи вісім концертів, шість лекцій та перший Форум ранньої музики. Це було чудовою нагодою для слухачів та шанувальників класичного мистецтва — наживо почути перлини барокових музики та історичні інструменти, занурюючись у всесвіт минулих епох.
Впродовж дев’яти днів фестиваль пропонував відвідувачам насичену програму, включаючи вісім концертів, шість лекцій та перший Форум ранньої музики. Це було чудовою нагодою для слухачів та шанувальників класичного мистецтва — наживо почути перлини барокової музики, та відповідні музичні інструменти, серед яких і справжні історичні інструменти (тафель-клавір 1812 року), зануритись у всесвіт минулих епох.
Ольга Шадріна-Личак виконує барокові твори для клавесина. Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Програма фестивалю включала твори таких композиторів, як Йоганн-Себастіан Бах та його син Йоган-Крістіан, Жан-Філіп Рамо, Йозеф Мислівечек, Джироламо Фрескобальді, Бальдассаре Ґалуппі, Марія Шимановська, Вольфганг Амадей Моцарта інші.
Справжнім відкриттям Значною подією Фестивалю музичної події став концерт духовних творів українських композиторів середини–другої половини XVIII століття епохи бароко, зокрема Дмитра Бортнянського, Максима Березовського та Андрія Рачинського у виконанні двох колективів — львівського ансамблю A cappella Leopolis та київського Partes. «Ансамблі «Два колективи — львівський ансамбль A cappella Leopolis під керівництвом Людмили Капустіної та київський ансамбль Partes під керівництвом Наталії Хмілевської — презентували шість двохорних концертів цих авторів Андрія Рачинського та Максима Березовського, що увійшли до їхнього спільного релізу серпня цього року. Можливість почути пізнє українське бароко і ранній класицизм є рідкісною, адже ця музика ще не стала частиною програм багатьох хорових колективів України та світу», — зауважили організатори KYIV BAROQUE FEST-2024. в Національній філармонії України.
Програма фестивалю була насичена різноплановими музичними подіями. Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Фото: Вікторія Головченко/ Національна філармонія України
Також важливим акцентом фестивалю стала творчість видатного французького композитора Жана-Філіпа Рамо, яка мала значний вплив на формування на подальший розвиток європейських музичних традицій.
«Концерти фестивалю були максимально різноманітними, навіть якщо використовували той самий інструмент, зокрема клавесин. Залучення різних типів клавірів, створених у різні часи різними майстрами, значно збагачувало музичну палітру. Особливо варто зазначити використання рідкісного інструменту — клавікорду, який є настільки ніжним і тихим, що його можна почути лише в камерній атмосфері.Тож, у музичному салоні Філармонії, Наталія Фоменко зіграла концерт, який поєднував демонстрацію презентацію її нового клавійського італійського клавесина та клавікорду. Це стало справжнім відкриттям для багатьох слухачів. Окремо варто згадати історичний клавір 1812 року, на якому виконала спеціально створену для Фестивалю свою програму Наталія Сікорська. Варто відзначити й розкішне звучання копії фламандського клавесина школи Рюккерсів, який звучав на відкритті, а також ще у двох концертних програмах. Інші інструменти також були надзвичайно цікавими, і кожен з них вносив свою унікальну фарбу нотку у звучання фестивалю», — зазначила у коментарі «Вечірньому Києву музикознавиця та програмна директорка фестивалю Анна Гадецька, співзасновниця і програмна директорка OPEN OPERA UKRAINE.
Впродовж 9 вечорів артисти та колективи пропонували слухачам неповторні програми з творів епохи бароко. Фото: Руслан Сигаєвський/ Національна філармонія України
На думку музикознавиці, всі концерти фестивалю були надзвичайно різними, щоразу розкриваючи слухачам нові сторінки музики епохи бароко. Багато творів та композиторів презентували рідко виконувану звучали в Україні музику вперше: так, концерт «Галантний діалог: українська поздовжня флейта і клавесин» Божени Корчинської та Ольги Шадріної-Личак знайомив з глядачів з іменами чеських авторів XVIII століття, а концерт-речиталь Наталії Сікорської «Мій legrandtour або У пошуках втрачених сенсів» розкривав творчість польських авторів, включаючи менш відомих.
Андреас Шолль та український контратенор Роман Меліш співають українською частину канта «Мати милосердна». Фото: Руслан Сигаєвський/ Національна філармонія України
Фінальний концерт фестивалю став значущою подією для шанувальників класичної музики. В Україні вперше виступив всесвітньо відомий контратенор Андреас Шолль разом з українськими музикантами Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble & Choir. Артисти представили унікальну програму Ich habe genug («Цього мені достатньо») з творами Антоніо Вівальді, Георга Філіпа Телеманна та Йоганна Себастьяна Баха. Цей концерт засвідчував солідарність з Україною та підтримку як українських музикантів, так і всіх українців, адже відомий співак фільмував своє перебування у Києві, ведучи щоденник-відеоблог, який вже подивилися тисячі людей в усьому світі.
Диригентка Наталія Стець, музикознавиця Анна Гадецька та директор філармонії Михайло Швед. Фото: Анастасія Мантач
KYIV BAROQUE FEST-2024 став подією, яка об’єднала меломанів та поціновувачів ранньої музики, надавши їм можливість зануритись у багатогранний світ барокової музики та відкривати нові грані музичної спадщини.
У Національній філармонії розповіли, що цей фестиваль став продовженням триденної торішньої події «Kyiv Baroque Fest», створеної з урахуванням високого попиту серед шанувальників класичної музики на виконання у Києві барокової музики XVII–XVIII століть.
За словами директора філармонії, композитора Михайла Шведа колектив ще торік планував провести повноцінний фестиваль, однак з низки причин від цієї ідеї, на жаль, тоді довелося відмовитися. Тож цього року, колектив Національної філармонії спільно з Open Opera Ukraine та Національним будинком музики втілили цей довгоочікуваний проєкт.
Торішня експериментальна подія започаткувала фестиваль Kyiv Baroque Fest». Фото: Національна філармонія України
«Торішній „Kyiv Baroque Fest“ був скоріше увертюрою нинішньої події, яка тривала дев’ять днів. У програмі було 8 концертів, а ще різноманітні майстер-класи та лекції. Також минулого року виконавцями були лише українські артисти, зараз на відкритті та закритті фестивалю виступали знамениті музиканти світового рівня: клавірист Жан Рондо та співак (контртенор) Андреас Шолль. Тобто, це реально це справжні світові зірки ранньої музики у світі. Тому й увага публіки до цьогорічної події була набагато більша», — зауважили в Національній філармонії України.
Також у Філармонії зазначили, що започатковану традицію на бароковий фестиваль планують втілювати щороку, даруючи можливість меломанам та поціновувачам ранньої музики зануритися, слідкувати та відкривати цей мейнстримний напрям сучасного музичного світу.
Читайте також про торішній триденний фестиваль
Світлини для публікації надані пресслужбою Національної філармонії України.
Тетяна АСАДЧЕВА