Українці довіряють Telegram та Youtube більше, ніж традиційним медіа, — дослідження

Учасники пресконференції у пресцентрі Київінформ

Один із найбільш тривожних сигналів, зафіксованих у дослідженні, — це загальне падіння довіри до медіа.

У Київінформ пресцентрі представили результати нового соціологічного дослідження «Сегменти медіааудиторії в Україні», що виявило кардинальні зміни у медіаспоживанні та рівнях довіри українців до інформації.

Проведене Львівським медіафорумом спільно з групою «Рейтинг» на замовлення IMS (International Media Support), дослідження засвідчило, що Telegram та YouTube стали основними джерелами новин, тоді як довіра до традиційних медіа стрімко падає.

Керівниця дослідницького відділу Львівського медіафоруму Ольга Білоусенко, коментуючи результати, зазначила: «Найбільше — падіння рівня довіри до медіа. Це тривожний сигнал. І хоча це частково є світовою тенденцією, в Україні вона має свої особливості та потребує окремого вивчення».

Дослідження виявило несподівану кореляцію між матеріальним становищем респондентів та їхнім рівнем довіри до засобів масової інформації.

«Що багатша людина себе ідентифікує — то більше довіряє медіа. Що бідніша — то менше», — поділилася спостереженнями Ольга Білоусенко. Ця залежність виявилася несподіваною для дослідників, адже суперечить інтуїтивним припущенням і вказує на глибші соціальні процеси, що впливають на сприйняття інформації.

Ключовим трендом медіаспоживання стало домінування Telegram, який для трошки більше, ніж 40% українців, є постійним джерелом інформації. На другому місці — YouTube. Водночас традиційні медіа, такі як газети та журнали, втратили свою аудиторію: 84% опитаних ніколи не використовують їх для отримання новин.

Telegram став головним джерелом новин, а довіра до медіа загалом залишається низькою, — дослідження

Програмна менеджерка данської медійної організації International Media Support в Україні Гоар Ходжаян під час виступу наголосила на неоднозначності поточних тенденцій. З одного боку, за її словами, «попри всі виклики українці зберігають віру в краще майбутнє і залишаються відданими європейським цінностям та стандартам. А з іншого боку, є і тривожний висновок: Telegram став головним джерелом новин, а довіра до медіа загалом залишається низькою».

Окрему увагу було приділено вразливості до дезінформації. Згідно з даними, майже дві третини українців (59%) є вразливими до маніпулятивних наративів. При цьому більшість людей (35%) безпідставно впевнені, що можуть легко відрізнити правду від фейку, покладаючись на інтуїцію, а не на перевірку джерел. Це створює сприятливе підґрунтя для поширення пропаганди, яка часто використовує не відверту брехню, а маніпулятивні меседжі з часткою правди.

Керівник Соціологічної групи «Рейтинг» Олексій Антипович розвіяв міф про те, що споживачі певних типів медіа є більш захищеними від фейків. «У традиційних сегментах, а це телеканали, — вразливість 61%. У всеядних, які споживають все, вразливість — 57%. В онлайн, це фактично TG, соцмережі — 57%. І ті, хто взагалі уникають інформації — 60%. Різниці нема». Його висновок категоричний: «Вразливі до дезінформації всі українці в рівній мірі».

Таким чином, представлене дослідження фіксує не просто зміну медіазвичок, а глибоку трансформацію інформаційного поля України. У цих умовах підвищення медіаграмотності громадян та розробка нових стратегій професійними медіа для повернення довіри аудиторії стають першочерговими завданнями для всього суспільства.

Повна версія презентації дослідження на каналі Київінформ в Youtube:

Пресцентр Київінформ

Джерело

Рейтинг
( Пока оценок нет )
PRO-KYIV.in.ua