Бароко на історичних інструментах та сучасна українська музика: що пропонує Національний будинок музики у лютому

Liatoshynskyi Capella під час виступу у Софії Київській. Фото: Національний будинок музики

До репертуару провідних колективів та артистів Національного будинку музики входить широке коло камерної, хорової та оркестрової музики різних епох, стилів та жанрів.

В останній місяць зими шанувальників класичної музики чекають чимало цікавих подій, зокрема органні концерти Генделя, камерна музика Барвінського і Сильвестрова, речиталь Романа Лопатинського, бароко на історичних інструментах, а також музика сучасних українських композиторів, написана впродовж 2022 року.

«Вечірній Київ» обрав 8 найцікавіших музичних подій лютого від Національного будинку музики.

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

4 лютого, Київська опера, 17:00

Бетховен і Сильвестров. Фортепіанні тріо

Музика несподіваних осяянь, що дозволяє зазирнути у внутрішній світ композиторської думки.

У програмі:

Людвіг ван Бетховен. Тріо для фортепіано, скрипки та віолончелі ре мажор, ор. 36 (авторська версія Другої симфонії)

Валентин Сильвестров. «Миттєвості Моцарта» для фортепіано, скрипки та віолончелі

Обидва твори оприявнюють особливі творчі рефлексії композиторів: у Тріо Бетховен повертається до власної симфонії, щоб втілити її в нових, камерних шатах фортепіанного тріо, а Сильвестров у своїх «Миттєвостях» вступає у витончений діалог з творчістю Моцарта, щоб створити нову особливу музичну мову.

Виконавці: Михайло Білич (скрипка), Владислав Прімаков (віолончель), Андрій Васін (фортепіано)

Квитки: 250 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

5 лютого, Національна філармонія, 18:00

Велич краси. Музика Генделя

Жорстка боротьба з конкурентами за серця лондонської публіки свого часу мало не довела Георга Фрідріха Генделя до зубожіння, але також надихнула композитора на створення нового музичного жанру, який повернув йому славу — концерту для органа з оркестром.

Нова музика Генделя приголомшувала слухачів карколомною віртуозністю і дотепними звуковими ефектами. Уявіть, як шаленіла публіка, коли чула у творі імітацію співу птахів на органі.

«Зозуля і соловей» і ще два концерти для органа з оркестром прозвучать у виконанні відомої української органістки Ірини Харечко, а також Liatoshynskyi Capella: Orchestra під керівництвом диригента Богдана Пліша.

Також на концерті звучатимуть арії з опер Генделя у виконанні сопрано Олесі Люби та контратенора Романа Меліша.

Квитки: 150-400 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

11 лютого, Національна філармонія, 18:00

Віолончельні сонати Бетховена. Завершальний концерт циклу

Солісти Національного будинку музики — віолончеліст Артем Полуденний та піаніст Роман Лопатинський — виконають три останні віолончельні сонати Людвіга ван Бетховена, що познайомлять слухачів з його середнім та пізнім етапами творчості.

Соната для віолончелі, ор. 69 — найпопулярніша серед віолончельних сонат Бетховена — написана 1808 року в один період з П’ятою симфонією та «Аппасіонатою». Цей період характерний для Бетховена новаторством та епічним героїзмом.

Дві сонати ор.102 Бетховен створив в один час з Дев’ятою симфонією, останніми струнними квартетами та фортепіанними сонатами. Експерименти з формою, глибоке емоційне вираження, трансцендентна технічна складність — це характерні ознаки творів того періоду, і останніх віолончельних сонат зокрема.

Квитки: 250-400 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

14 лютого, Будинок вчених, 18:00

Речиталь Романа Лопатинського. Присвята вчителю

Один із найвідоміших українських піаністів у світі, соліст Національного будинку музики Роман Лопатинський присвячує свій концерт пам’яті Бориса Архімовича (1939-2008) — відомого піаніста, педагога.

У 60–70-х роках Борис Олександрович багато виступав із сольними концертами в Україні, робив записи для фондів радіо. Втім у 1974 році піаніст зазнав переслідувань з політичних мотивів і аж до 1988 був позбавлений можливості працювати за фахом. Лише у 1989 році отримав можливість викладати у музичних навчальних закладах.

На концерті Роман Лопатинський виконає дві сонати Доменіко Скарлатті, Сонату №31 Людвіга ван Бетховена, а також «Симфонічні етюди» Роберта Шумана.

Квитки: 200 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

17 лютого, «Хлібня» Національного заповідника «Софія Київська», 18:00

Шуберт і Барвінський. Варіації з контрабасом

У програмі:

Франц Шуберт. Квінтет Die Forelle, D. 667,op.114

Василь Барвінський. Фортепіанний секстет. Варіації для ф-но, двох скрипок, альта, віолончелі та контрабаса

Контрабас — нечастий гість у камерній музиці, але у творах Шуберта і Барвінського він є, і грає там далеко не останню роль. Яку саме? Маємо чудову нагоду це з’ясувати безпосередньо під час концерту.

У центрі програмі стоїть Фортепіанний секстет Василя Барвінського — видатного українського композитора, репресованого радянським режимом — перший в історії української музики камерний твір для такого складу. Це цикл варіацій на власну тему, присвячений пам`яті іншого класика української музики — Миколи Лисенка. Сам композитор так писав про свій твір: «У темі, як і в варіаціях, я намагався віддати не тільки в мелодиці, але й у гармонії якнайбільше духа української народної музики».

Виконавці: Михайло Білич (скрипка), Олег Дудниченко (скрипка), Андрій Чоп (альт), Владислав Прімаков (віолончель), Дмитро Третяк (контрабас), Андрій Васін (фортепіано)

Квитки: 250 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

18 лютого, Київська опера, 18:00

Брамс і Сильвестров. Камерні твори

У програмі:

Йоганнес Брамс. Кларнетовий квінтет сі мінор, ор.115

Валентин Сильвестров. Квартет no.1 (1974)

Квінтет для кларнета — один з останніх творів Йоганесса Брамса, який він написав після несподіваного оголошення про завершення композиторської кар’єри.

У 1890 році, закінчивши Струнний квінтет соль мажор, 57-річний Брамс несподівано оголосив, що його творча діяльність підійшла до фіналу і решту днів він проведе відпочиваючи від композиторських буднів. Однак його думка змінилася після візиту у Майнінген, де він почув дивовижну гру кларнетиста Річарда Мюльфельда. Отримані враження надихнули Брамса повернутися до композиторської діяльності та написати низку творів для кларнета, серед яких Квінтет займає чи не найважливіше місце.

Багато хто стверджує, що Квінтет для кларнета взагалі є найкращим камерним твором Брамса. Справді, у творі втілений широкий спектр емоційних станів та афектів, з його глибоким смутком, епічністю та мерехтливістю.

Перший струнний квартет Валентина Сильвестрова дещо римується з твором Брамса своєю лірикою і глибокою змістовністю монологічного висловлення.

Написаний у 1974 році на межі авангарду та поставангарду, він вважається одним із найуспішніших і найпопулярніших творів українського композитора. Музика Квартету відрізняється яскравим внутрішнім динамізмом та образним контрастом розділів.

Виконавці: Максим Грінченко (скрипка), Андрій Павлов (скрипка), Ігор Завгородній (альт), Артем Полуденний (віолончель), Юрій Немировський (кларнет)

Квитки: 250 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

19 лютого, «Хлібня» Національного заповідника «Софія Київська», 15:00

Сенси: Кохання. Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble

У програмі: твори Монтеверді, Джезуальдо, Перселла, Каччіні та інших

Кохання зцілює, кохання вбиває, кохання робить нас живими. Навіть в такі темні часи.

Ім’я Амаріллі є узагальненим уособленням коханої людини в італійській музиці епохи Відродження, музика якої складає основу концерту. Ми зараз як ніколи переживаємо загострені почуття до своїх коханих, особливо, до тих, хто на фронті. Але ми віримо, що сила нашого кохання вбереже від ворожої зброї. Кохання — це той невидимий зв’язок між людьми, який не залежить від наявності електроенергії.

Виконавці: Наталія Хмілевська (сопрано), Олеся Люба (сопрано), Роман Меліш (контратенор), Денис Крутько (тенор), Костянтин Ленчик (бас), Тетяна Андрієвська (скрипка), Тетяна Гречанівська (віолончель), Ігор Тарновецький (теорба), Наталія Фоменко (клавесин/орган)

Квитки: 250 грн

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

23 лютого, Національна філармонія, 18:00

Якщо завтра війна | Liatoshynskyi Capella

Програма концерту утворилася з творів, що були написані після 24-го лютого 2022 року. Усі вони несуть в собі відображення війни, але присвячені не тільки їй. Це музика, що народилася, долаючи ступор і оніміння.

Її гармонії утворилися на межі страху та героїчної мужності, відчаю і незламної віри, болю і невичерпного терпіння, розгубленості та біблійної жертовності.

Ця програма є своєрідним документом-пам’ятником цього страшного, водночас великого часу.

На концерті прозвучать твори Олександра Родіна, Михайла Шведа, Юрія Шевченка, Ігоря Завгороднього, Вікторії Польової, Золтана Алмаші, Євгена Петриченка та Богдана Кривопуста.

Виконавцями виступлять Liatoshynskyi Capella під керівництвом Богдана Пліша, скрипаль Андрій Павлов, піаністка Ольга Шульга, скрипаль Назарій Пилатюк, віолончеліст Іван Кучер.

Квитки: 250-400 грн

Більше концертів Національного будинку музики ви знайдете за посиланням

До теми: афіші Національної опери та Національної філармонії на лютий

Тетяна АСАДЧЕВА

Рейтинг
( Пока оценок нет )
PRO-KYIV.in.ua